Hoe Begin Je Een Yoga Youtube-Kanaal In 7 Stappen

Een Youtube-kanaal maken: waar moet ik beginnen? De yoga Youtube-kanalen schieten als paddestoelen uit de grond en jij wil niet achterblijven. Als yogadocent is het belangrijk om een online aanwezigheid te hebben zodat je studenten je kunnen vinden.

Maar hoe zet je heel deze structuur op poten? Wat voor camera heb je nodig? Hoe kan ik video’s monteren? Hoe maak ik thumbnails? Hoe kunnen studenten mijn video’s vinden? Begin hier:

1. Wat is de intentie van je Youtube kanaal? 

Hoe specifieker het onderwerp van de video’s is, hoe beter dat je video’s het gaan doen. Stel jezelf in de plaats van de bezoeker: die is thuis yoga aan het oefenen en merkt dat haar buikspieren nog niet sterk genoeg zijn voor een houding. Ze gaat online en zoekt naar “yoga voor buikspieren”. Dan verschijnt jouw video “Yoga voor sterke buikspieren”.

Een goede manier om helderheid te krijgen rond de boodschap van jouw Youtube kanaal is om volgende vragen te beantwoorden:

  • Wie is de persoon die jouw video’s gaat bekijken?
  • Waar is die naar op zoek?
  • Waarom wilt die naar yogavideo’s kijken?
  • Wat voor job doet die persoon?
  • Wat zijn haar verlangens? Angsten? 
  • Wat is haar droom? 
  • Waar hecht ze belang aan? 
  • Waarom beoefent ze yoga? 
  • Wat wil ze uit yoga halen?

Dit word je “ijkpersoon” genoemd of in marketing “Ideal Customer Avatar”. We creëren eigenlijk een denkbeeldig persoon die op zoek is naar bepaalde informatie of advies en jouw kanaal gaat die doelgroep informeren.

Case study: “Purple Valley Ashtanga Yoga” en “Yoga With Adrienne” 

Het Youtube kanaal van Purple Valley Ashtanga Yoga focust op video’s rond de yogastijl “Ashtanga”. Van de houdingen, naar anatomie, Sanskriet mantras, naar de filosofie van ashtanga, interviews met ashtangadocenten en begeleidde ashtanga yogalessen. Hun doelgroep zijn mensen die net beginnen met ashtanga tot gevorderde die hun practice willen verdiepen en op zoek zijn naar authentieke en klassieke kennis. 

Vergelijk dit met Yoga with Adriene die weinig tot geen Sanskriet gebruikt in haar lessen, focust op mensen die enkel de fysieke oefening van yoga willen ervaren en vooral beginners aantrekt.

Opdracht: 

  1. Schrijf op wie er naar jouw kanaal zal kijken met behulp van bovenstaande vragen
  2. Bedenk minstens 5 video onderwerpen die jouw kijker wilt zien

Hoera! Je weet nu voor wie je video’s gaat maken. Maar hoe moet je die video’s maken?

2. Wat voor camera en materiaal heb ik nodig?

Camera

Als je geen budget hebt voor een cameraman, schaf je best een camera aan met een scherm dat je kan omdraaien. Op die manier kan jezelf zien tijdens het filmen, kan je zien of de cadrage goed is en of je scherp in beeld bent. Camera’s zijn duur en je beslist zelf hoeveel geld je er aan wil uitgeven.

Wat ik belangrijk vind voor yogavideo’s is dat je er een broedhoek lens op kan zetten. Vlogcamera’s met een flipscreen ga je héél ver weg moeten zetten zodat jij volledig in beeld kan zijn. Ook kan je meestal geen externe microfoon erop aansluiten. 

Mijn set-up is:

Canon 750D met breedhoek lens (EF-S 10-18mm f/4.5-6.5 IS STM), Rode Shotgun Videomic Go of Saramonic LavMicro

Geheugenkaarten

Zorg ervoor dat je minstens een 64gig geheugenkaart in je camera hebt steken. Yogavideo’s duren lang, dus je wil niet dat midden in je les de geheugenkaart vol is en dat je camera stopt met opnemen. 

Statief

Je hebt een statief nodig om je camera op te plaatsen. Let op dat het koppelplaatje past op je camera. Anders kan je je camera niet bevestigen op het statief.

Microfoon

Er is een ingebouwde microfoon in je fototoestel, maar dat vangt het geluid niet optimaal op. Je wil een “Shotgun mic” gebruiken die zich focust naar jouw stem of een dasspeld microfoon die je op je kledij bevestigt.

De geluidskwaliteit moet hoog zijn in je video. Mensen luisteren niet graag naar een video die te stil is, te luid of onaangenaam om naar te luisteren. Zorg ervoor dat je verstaanbaar bent.

Licht

Naast slecht geluid, is een slecht belichte video ook een afknapper. Je kan natuurlijk licht gebruiken, maar dan ben je afhankelijk van het weer om video’s op te nemen. De meeste vloggers gebruiken een LED ringlicht, of een driepuntsbelichting. Je hoeft geen uitgebreid budget hiervoor te hebben.

Ik gebruik een ringlicht als primaire lichtbron, dan kan je een lichtbron achter je zetten als tegenlicht en schijn naast je secundaire lichtbron. Heel simpel kan je je video’s naar een volgend niveau tillen.

Computer

Nadat je je video hebt opgenomen, wil je het beeldmateriaal bewerken en uploaden naar Youtube. Dat doe je via je computer. Ik raad aan om video’s te bewerken met Imovie, het gratis montageprogramma van Apple. Het is gebruiksvriendelijk en eenvoudig.

3. Youtube account aanmaken

Youtube is een videoplatform dat regelmatig zijn beleid verandert. Op dit moment heb je een Google account nodig om een youtube account aan te maken. Om video’s langer dan 15 minuten te uploaden moet je je account verifiëren. Op de support pagina vind je de instructies om de limiet voor je videolengte te verhogen:

4. Een thumbnail maken

Je kan de beste yogales ooit hebben opgenomen, maar als de thumbnail niet goed is, gaat niemand op je video klikken.

Je kan thumbnails maken programma’s zoals Picmonkey en Canva. Zij hebben sjablonen die je kan aanpassen. Kies voor een herkenbare, vaste stijl.

5. Een goede titel maken

Een video kan je in één zin samenvatten met een actief werkwoord. Bijvoorbeeld:

“Yoga voor buikspieren: versterk je core” 

“Comfortabel zitten in kleermakerszit op een meditatiekussen”

“Hoe begin je met thuis yoga?”

Als je je video niet kan samenvatten in 1 zin, betekent dat vaak dat er téveel in zit of dat je zelf niet goed weet wat je wil bereiken met deze video. Less is more.

6. Maak playlists

Mensen willen graag in één oogopslag zien waarover jouw kanaal gaat en wat je aanbod is. Door verschillende playlists te maken met de verschillende categorieën van je kanaal, kunnen kijkers niet enkel je video’s makkelijker vinden, maar kunnen ze ook je content binge-watchen.

Het Youtube algoritme beloont kanalen waar bezoekers blijven hangen door ze hoger in de zoekresultaten te doen verschijnen. Plaats je playlists op de startpagina van je kanaal.

7. De tocht naar 100 abonnees: regelmatig uploaden, interactie en deel je content

Eigenlijk begint nu pas je Youtube-verhaal. De sleutel tot een succesvol kanaal zijn regelmatige uploads. Dat hoeft niet elke dag te zijn, maar kan ook wekelijks, tweewekelijks of maandelijks zijn.

Maak niet de fout op 1 keer 3 video’s achter elkaar te posten en dan weken niets. Ik vergelijk sociale media altijd met een relatie. Je wil je nieuwe partner genoeg aandacht geven zodat je verliefd blijft, maar niet téveel anders ben je elkaar snel beu. Verspreid je content. Je kan gemakkelijk video’s inplannen op Youtube en dan verschijnen ze automatisch online op het tijdstip dat jij wil.

Mensen abonneren zich op een kanaal omdat ze geïnteresseerd zijn in de inhoud en iets van je willen horen. Een slapend kanaal waar bijna nooit iets op verschijnt is niet interessant voor de kijkers.

Wanneer je upload, deel dit op je andere sociale media kanalen zodat mensen die je volgen weten dat je iets nieuw hebt gepost.

Als iemand een reactie plaatst of een vraag stelt, reageer er dan op. Mensen kiezen voor Youtube omdat ze de kans krijgen om in verbinding te gaan met degene die de video’s maakt en voor het gemeenschapsgevoel dat er gecreëerd wordt. Het toont ook aan dat je kanaal leeft en dat je begaan bent met je kijkers. 

Door yogalessen op Youtube te zetten kunnen mensen je leren kennen, proeven van je energie en je boodschap horen. Op die manier beginnen mensen je te volgen en misschien kiezen ze er dan voor om met jou yoga te beginnen studeren of mee op jou retreat te gaan. Daarnaast maak je gewoon de wereld een stukje beter door meer informatie te delen om mensen tot rust te brengen.

Bedankt om te lezen en laat zeker weten of je nog vragen hebt!

Add A Comment